mandag den 4. marts 2013

Udregninger til "Guide til at tjene én skattefri krone"


Systemet kræver, at der kun satses på felter der har 50 % sandsynlighed for at give indskuddet dobbelt igen. Den kvikke vil sige, at der på grund af tallet ”0” og måske også ”dobbelt-0” ikke er felter på en roulette, der med 50 % sikkerhed giver indskuddet dobbelt igen, da et væddemål på for eksempel farven sort kun giver pengene igen med en sandsynlighed, der hedder 37/18 = 48,6 % (18 sorte, 18 røde og et grønt felt). Indvendingen er berettiget, men rykker ikke markant ved systemets oprigtighed. Lad os for overskueligheds skyld dog antage, at kuglen ikke kan lande på ”0”. Vi har derfor 50 % chance for at doble vores indsats, hvis vi satser på farven sort.

Man skal nu afgøre, hvor mange penge, man gerne vil tjene. Ja, for det kan man nemlig selv bestemme! Lad os sige, vi gerne vil tjene hundrede kroner.

Dernæst skal det afgøres, hvor stor en indsats man ønsker at sætte pr. væddemål. Des større indsats desto hurtigere når man de hundrede kroner - men desto større bankbog skal man også have at starte på. Jeg anbefaler, at man har 1.023 kroner på kontoen, hvis man ønsker at tjene hundrede.

Lad os sige, vi har 1.023 kroner på kontoen, og at vi har fundet et internet-casino, vi stoler på. Første step er at satse én krone på farven sort. Hvis væddemålet går godt, og kuglen lander på et sort tal, har vi tjent den første krone og er nu kun 99 kroner fra vores mål (og kontoen skriver 1024 kroner).

Hvis væddemålet derimod går skidt, har vi nu mistet en krone på vores konto, som nu skriver 1.022 kroner. For at vi kan tjene den tabte krone hjem igen, og samtidigt bevæge os tættere på vores mål, skal vi i andet væddemål sætte to kroner på farven sort. Hvis dette væddemål går godt, og kuglen lader på sort, har vi nu 1.024 kroner på kontoen (vi har spillet for 3 kroner, så der er 1.020 kroner tilbage - men væddemålet går hjem og dobler vores to kroner).

Hvis andet væddemål også går skidt, skal vi i tredje væddemål satse fire kroner. Der står så 1.016 kroner tilbage på kontoen. Hvis dette væddemål går godt, dobler de fire kroner, og der står 1.024 kroner på kontoen.

I alle tilfælde hvor et antal tabte væddemål afsluttes med et vindende væddemål, er der i alt tjent én krone.

Med 1023 kroner på kontoen har man råd til, at kuglen lander på den ”forkerte farve” ni gange i træk, hvis blot man rammer den ”rigtige farve” i tiende forsøg. Indsatserne bliver da som følger: ”1 - 2 - 4 - 8 - 16 - 32 - 64 - 128 - 256 - 512”. I alt 1.023 kroner. Metoden bliver naturligvis sikrere og sikrere, desto flere gange man har råd til at tabe i træk. Man kan øge antallet af tålelige tab enten ved at mindske indsatsen eller ved at øge startsaldoen på kontoen. Det skal dog nævnes, at de efterfølgende forsøg naturligvis bliver dyrere og dyrere. De fem næste forsøg hedder: ”1.024 - 2.048 - 4.096 - 8.192 - 16.384", og koster i alt 31.744 kroner. Alternativt kan man som nævnt starte ved 50 øre i stedet for en krone. Dette gør dog samtidigt, at der er dobbelt så lang vej til målet på 100 kroner.

Som det nok fremgår, er metoden naturligvis ikke skudsikker. Der eksisterer en, om end lille, sandsynlighed for, at kuglen rammer et rødt tal halvtreds gange i træk.

Jeg har programmeret en lille algoritme, der ti-tusind gange forsøger at tjene tusind kroner ved en indsats på én krone. Den gennemsnitlige krævede saldo blev beregnet til 5.375 kroner. Den laveste saldo blev beregnet til 63 kroner og den højeste til 4.194.303 kroner.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar